Een eigen zaak opstarten heeft heel wat voeten in de aarde. Je dient heel wat stappen te doorlopen zodat je ook wettelijk in orde bent. In België moeten nu éénmaal heel wat administratieve waters doorzwommen worden. Wij geven alvast een duidelijk overzicht mee, wat jou heel wat tijd en opzoekwerk bespaart.

Ondernemingsvorm bepalen

Het kiezen van de juiste rechtsvorm is één van de belangrijkste keuzes bij het starten van een eigen onderneming. Zo kan gekozen worden voor een éénmanszaak of vennootschap. Start je bijvoorbeeld met een bescheiden activiteit in bijberoep? Dan is een éénmanszaak de beste oplossing.

Ben je daarentegen van plan om met andere partners een onderneming op te starten? Dan kies je best voor een vennootschap, zoals een bv, nv of vof. 

Zichtrekening openen

Open een zichtrekening op naam van jouw nieuwe zaak. Indien je gekozen hebt voor een vennootschap is dit verplicht, maar ook voor een éénmanszaak is dit nuttig. Op deze manier kan je privé en zakelijke betaling goed gescheiden houden. Bovendien wordt het zo makkelijker om ingebrachte kosten voor te leggen aan de fiscus, omdat enkel de zakelijke uitgaven op de rekening staan.

Een aparte zichtrekening openen is dus zeker een belangrijke stap.

Vennootschap oprichten

Om een vennootschap op te richten dien je enkele extra stappen te ondernemen. Denk hierbij aan het opstellen van een financieel plan, het aanvragen van een bankattest en het opstellen van de statuten en oprichtingsakte. Uiteraard gaat dit ook gepaard met de nodige onkosten. Hou hier dus zeker rekening mee en voorzie voldoende budget.

Ondernemingsnummer en BTW-nummer aanvragen

Uiteraard is er bij het opstarten van de onderneming een ondernemingsnummer en BTW-nummer nodig. Je bedrijf moet dus ingeschreven worden in de kruispuntbank van ondernemingen. Dit kan via een ondernemingsloket gebeuren. 

In de meeste gevallen is dit snel geregeld. Na enkele dagen krijg je al het bewijs dat jouw onderneming is ingeschreven.

Eenmaal het ondernemingsnummer in orde is, kan je ook een BTW nummer aanvragen. Meestal is dit exact hetzelfde nummer als het ondernemingsnummer, maar dan met BE toegevoegd.

Sociaal verzekeringsfonds

Als zelfstandige moet je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Hiervoor krijg je als zelfstandige sociale bescherming. In ruil hiervoor betaal je elk kwartaal een sociale bijdrage. Die sociale bescherming houdt onder andere in dat je recht hebt op een kinderbijslag, uitkering bij arbeidsongeschiktheid, gezinsbijslag, pensioen,…

Aansluiten bij een ziekenfonds

Daarnaast sluit je je ook aan bij een ziekenfonds. Zo heb je recht op een ziekteverzekering en krijg je de nodige steun wanneer de gezondheid even niet mee wil.

Als je eerder al actief was op de arbeidsmarkt, dan moet je jouw ziekenfonds op de hoogte brengen van jouw nieuwe activiteit.

Conclusie

Het opstarten van een eigen bedrijf heeft wel wat voeten in de aarde. Om alles goed te laten verlopen is het dus zeker aan te raden om een professioneel boekhouder of accountant onder de arm te nemen. Multifisk helpt je de eerste stappen te zetten.

Ben je zelf van plan om eigen zaak te beginnen? Neem dan gerust contact op met ons en we helpen je graag verder!